15 March 2010

tuLusnyE kAsih, tAk terbAnding

malam kemarin aku dikejutkan dengan cerita yang mungkin tak sedap didengar, 'berkaSih dengan isteri teman sendiri'.
insan yang aku kenali dalam jangka waktu 6 bulan ni punya kisah lampaunya yang sendiri. pada awalnya aku agak terkejut, janjinya untuk menerangkan ape sebenarnya yang terjadi dulu.
aku tunggu dan dia akur lalu menceritakan secara detail.
aku dengar, aku tafsir dan aku kaji setiap butir bicaranya.
nampak jujur dan bersahaja.
lancar sahaja tak seperti ade yang direka.
ternyata, tak dapat menandingi rasa kasih dan sayang yang terpaut antara mereka.
ya, sememngnya ia kisah yang lalu namun masih aku rasakan tempias dari butir bicara yang menerjah ke halwa telingaku.
disaat awal aku tahu kisah ni, aku rasakan mereka ini begitu bodoh, tak kenal dosa dan pahala, meski taida apa yang berlaku, isteri yang menduakan suami berdosa disisi agama.
namun segalanya bersebab, jika tidak diterangkan padaku, mungkin aku masih berpikir, "ahhh hubungan mereka berlandaskan nafsu semata, hanya mengikut kata hati, tak lebih dari ingin mencari penganti tatkala sunyi".
segalanya jelas kini.. sebaliknya aku yg perlu menempelak diriku kembali. hubungan yang terjalin antara mereka pada awlnya sekadar teman, malah tiada niat untuk berkasihan, namun kerana budi hati terpaut, kerana diri jiwa tergugat. cinta, kasih dan sayang tak mampu dikawal mahupun dihalang.
aku rasa kalau orang lain, mungkin dah terlanjur jauh, tp mereka masih menjaga batasan.
hanya berkasihan tidaklah lebih.
beginilah butir bicara yabg sempat ku coretkan disekeping kertas untuk ku abadikan disini...

"dia umur 23 masa tu dan saya 20. husband hasmira tu kawan masa sekolah. kami dah lama tak contact tp tiba2 husband dia call. time tu la start berkawan semua. mereka ni berkawin atas suka sama suka tp sebab lelaki ni ada masalah dalam urusan keturunan dia dan mak dia, dia jadi pendiam dan bermasalah. hasmira ni anak peguam dan punya perusahaan sendiri. mak husband dia ni tak take care sgt anak dia, tapi bila hasmira berkahwin ngan anak dia, mula dia mintak macam2. kereta mak mentua dan husband semua hasmira yang tanggung. husband dia ni pulak mula main kayu tiga. hasmira start tertekan. dari situ la, selalu dengar masalah dia, kasih mula bertaut. pernah ajak dia berkapel, tapi hasmira ni taknak, cukuplah berperasaan katanya. kami gak tak pernah bertemu. hanya melalui gambar dan dunia maya. saya rasa dia perempuan pertama yang sayang sangat kat saya. waktu saya wat keje pipe dulu, kaki ersumbat dalam pipe, dia menagis bila dengar. tiap pagi dia kejutkan saya. tapi saya tak tau yang dia ni sakit. sakit barah otak. tu pun adik dia yang kembar tu bagitau. setelah didesak. dia pun bagitau tapi husband dia tak tau. then kerana saya die nak wat operation utk sakit die tu even 5o-5o jek harapan yg ade. pas operate adik die gtau yg die dah meninggal utk pisahkan sy ngan hasmira ni. die gak sempat belikan baju melayu untuk saya sempena raya yg kian hmpir."

tu la sedikit sebanyak yg dapat aku flash back.
segalanya mungkin.
tak le aku kate apeyg diorg wat ni betol.
aku cuma terharudengan kasih sayang yang ade kat mereka ni.
masing-masing saling memerlukan waktu tu.
cuba kalau hasmira ni jatuh cinta katlelakilain yang boley wat macam2 kat dia.tak ke hancur.
well, segalanya ade buruk dan baik.
yang penting, qada' dan qadar Allah tu mmg telah dijanjikan.
jaga hati, jaga diri, ingat Allah. aku tak nak cakap bayak tentang perkara ni c0z agak subjektif.
ni sedikit sebanyak ape yang aku rase

No comments:

Post a Comment

jom bicara..